Propozycje zabaw i ćwiczeń przygotowujących i ułatwiających naukę czytania i pisania

  • Analiza i synteza wzrokowa i orientacja przestrzenna:
    • rozpoznawanie obrazków i ich elementów,
    • składania obrazka z części- puzzle,
    • wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
    • układanie dowolnych kompozycji z figur wg podanego wzoru,
    • odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów,
    • grupowanie przedmiotów wg określonej cechy np. koloru, wielkości, kształtu
    • łączenie przedmiotów w pary – super pamięć
    • odszukiwanie takich samych znaków
  • Sprawność manualna:
    • rysowanie szlaczków i wzorków,
    • wypełnianie kredkami konturów- kolorowanki,
    • modelowanie z plasteliny,
    • wydzieranki i wycinanki nożyczkami z kolorowego papieru,
    • nawlekanie koralików na sznurek, haftowanie na tekturze,
    • ćwiczenia typu „labirynt” od prawej do lewej
  • Rozwój mowy:
    • słuchanie przez dzieci literatury dziecięcej: bajki, wierszyki, opowiadania,
    • rozmowy na temat usłyszanego utworu literackiego,
    • samodzielne opowiadanie historyjek lub obrazków
  • Rozwój myślenia przyczynowo- skutkowego:
    • porządkowanie historyjek obrazkowych wg kolejności zdarzeń,
    • rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, zagadek logicznych
  • Rozwój percepcji słuchowej:
    • rozpoznawanie dźwięków z otoczenia ( z zamkniętymi oczami) np. zabawa co to za odgłos: tykanie zegara, gwizdanie czajnika, lecąca woda z kranu, kukanie kukułki,
    • rozpoznawanie znanych dzieciom piosenek,
    • wyróżnianie i określanie głosów ludzi np. płacz, kaszel, śpiew, kichanie, oklaski itp.
    • rozpoznawanie odgłosów przedmiotów umieszczonych w kubeczkach : monety , groch, zapałki, cukier
    • z której strony słychać dźwięk np. muzyka z radia
    • określanie liczby dźwięków np. dorosły stuka klockiem w stół i pyta „Ile razy stuknąłem?”
    • zabawy w rymy, dorosły mówi wyraz dziecko dopowiada wyraz rymujący się np. sanki- koleżanki,
    • przeciwieństwa dorosły mówi wyraz dziecko dopowiada wyraz przeciwstawny mały –duży, gruby- chudy, wysoki- niski itp.
    • dzielenie wyrazów na sylaby ma- ma, ta- ta, sa-mo-lot itp. dziecko musi ułożyć tyle klocków ile wyraz ma sylab.
    • dorosły mówi wyraźnie wyraz dziecko mówi co słyszy na początku np. osa- o, Ela-e, rower- r, sanki- s lub
    • dorosły mówi głoskę , dziecko wymienia wyrazy rozpoczynające się na usłyszaną głoskę np. „ a”- aparat, adres, Ala, autobus itp.
    • tworzenie przez dziecko wyrazów od podanej sylaby np. ma- mama, materac, materiał,
    • rozpoznawanie obrazka na podstawie pierwszej głoski np. wybierz obrazki zaczynające się na „k”.
    • dorosły dzieli wyrazy na sylaby lub głoski wypowiadając wyraźnie np. ro- wer lub o- s-a dziecko musi powiedzieć jaki wyraz usłyszało (rower , osa)
    • podajemy dziecku wyrazy trzy literowe oko, lis, dom, osa, kot, rok itp. dziecko powinno określić co słyszy na początku , na końcu i w środku wyrazu

Jeśli te ćwiczenia zostaną opanowane wtedy można przejść do głoskowania wyrazów : dwu, trzy, cztero, pięcio literowych
ul, As, kot, dom, oko, osa, rak, lis, mama, tata, most, rower itp. Bardzo ważnym elementem przygotowującym do nauki czytania jest analiza i synteza dźwiękowa wyrazów!!!