Propozycje zabaw i ćwiczeń przygotowujących i ułatwiających naukę czytania i pisania
- Analiza i synteza wzrokowa i orientacja przestrzenna:
- rozpoznawanie obrazków i ich elementów,
- składania obrazka z części- puzzle,
- wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
- układanie dowolnych kompozycji z figur wg podanego wzoru,
- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów,
- grupowanie przedmiotów wg określonej cechy np. koloru, wielkości, kształtu
- łączenie przedmiotów w pary – super pamięć
- odszukiwanie takich samych znaków
- Sprawność manualna:
- rysowanie szlaczków i wzorków,
- wypełnianie kredkami konturów- kolorowanki,
- modelowanie z plasteliny,
- wydzieranki i wycinanki nożyczkami z kolorowego papieru,
- nawlekanie koralików na sznurek, haftowanie na tekturze,
- ćwiczenia typu „labirynt” od prawej do lewej
- Rozwój mowy:
- słuchanie przez dzieci literatury dziecięcej: bajki, wierszyki, opowiadania,
- rozmowy na temat usłyszanego utworu literackiego,
- samodzielne opowiadanie historyjek lub obrazków
- Rozwój myślenia przyczynowo- skutkowego:
- porządkowanie historyjek obrazkowych wg kolejności zdarzeń,
- rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, zagadek logicznych
- Rozwój percepcji słuchowej:
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia ( z zamkniętymi oczami) np. zabawa co to za odgłos: tykanie zegara, gwizdanie czajnika, lecąca woda z kranu, kukanie kukułki,
- rozpoznawanie znanych dzieciom piosenek,
- wyróżnianie i określanie głosów ludzi np. płacz, kaszel, śpiew, kichanie, oklaski itp.
- rozpoznawanie odgłosów przedmiotów umieszczonych w kubeczkach : monety , groch, zapałki, cukier
- z której strony słychać dźwięk np. muzyka z radia
- określanie liczby dźwięków np. dorosły stuka klockiem w stół i pyta „Ile razy stuknąłem?”
- zabawy w rymy, dorosły mówi wyraz dziecko dopowiada wyraz rymujący się np. sanki- koleżanki,
- przeciwieństwa dorosły mówi wyraz dziecko dopowiada wyraz przeciwstawny mały –duży, gruby- chudy, wysoki- niski itp.
- dzielenie wyrazów na sylaby ma- ma, ta- ta, sa-mo-lot itp. dziecko musi ułożyć tyle klocków ile wyraz ma sylab.
- dorosły mówi wyraźnie wyraz dziecko mówi co słyszy na początku np. osa- o, Ela-e, rower- r, sanki- s lub
- dorosły mówi głoskę , dziecko wymienia wyrazy rozpoczynające się na usłyszaną głoskę np. „ a”- aparat, adres, Ala, autobus itp.
- tworzenie przez dziecko wyrazów od podanej sylaby np. ma- mama, materac, materiał,
- rozpoznawanie obrazka na podstawie pierwszej głoski np. wybierz obrazki zaczynające się na „k”.
- dorosły dzieli wyrazy na sylaby lub głoski wypowiadając wyraźnie np. ro- wer lub o- s-a dziecko musi powiedzieć jaki wyraz usłyszało (rower , osa)
- podajemy dziecku wyrazy trzy literowe oko, lis, dom, osa, kot, rok itp. dziecko powinno określić co słyszy na początku , na końcu i w środku wyrazu
Jeśli te ćwiczenia zostaną opanowane wtedy można przejść do głoskowania wyrazów : dwu, trzy, cztero, pięcio literowych
ul, As, kot, dom, oko, osa, rak, lis, mama, tata, most, rower itp. Bardzo ważnym elementem przygotowującym do nauki czytania jest analiza i synteza dźwiękowa wyrazów!!!